Kumpulan Cerpen atau Cerita Pendek

Search This Blog

Hikayat Malim Deman

Raja Cerpen ~ Malim Deman adalah putera raja dari Bandar Muar yang sangat bijaksana, lagi sangat elok rupanya. Setelah besar, Malim Deman bermimpi seorang wali Allah menyuruhnya pergi ke rumah nenek kebayan untuk mendapatkan Puteri Bungsu dari kayangan sebagai isterinya. Dengan pengiring yang banyak, pergilah Malim Deman ke rumah nenek kebayan. Dalam perjalanan, pengiring Malim Deman satu demi satu mati. Akhirnya, sampailah ia ke rumah nenek kebayan. Dengan bantuan nenek kebayan juga, ia berhasil mencuri baju layang Puteri  Bungsu, sehingga  Puteri Bungsu tidak dapat  kembali  ke kayangan. Nenek kebayan lalu mengawinkan mereka.


Selang  berapa lama, mereka pun kembali ke Bandar Muar. Jamuan makan besar-besaran lalu diadakan. Malim Deman juga ditabalkanmenjadi raja.Tidak lama kemudianayahanda Malim Deman pun gering, lalu mangkat. Sejak kematian ayahanda, Malim Deman pun lalai memerintah negeri. Setiap hari ia hanya asyik menyabung ayam saja.  Dalam keadaan yang demikian,  Puteri  Bungsu pun melahirkan seorang anak yang diberi nama Malim Dewana. Arkian Malim Dewana besarlah, tetapi Malim Deman tetap tidak mau kembali ke istana melihat puteranya. Puteri Bungsu sanqat masygul hatinya. Kebetulan pula ia menemukan kembali baju layangnya. Maka ia pun terbang kembali ke kayangan dengan anaknya Malim Dewana.

Sepeninggalan Puteri Bungsu, barulah Malim Deman menyesal. Tujuh hari tujuh malam ia tidak beradu, tidak santap, leka dengan menangis saja. Akhirnya la  berazam pergi mendapatkan isteri dan anaknya kembali. Dengan susah payah, sampailah ia ke rumah nenek kebayan dan bertanya di mana bisa diperoleh burung borak yang dapat membawanya ke kayangan. Dengan bantuan nenek kebayan, tahulah ia bahwa Puteri Terus Mata ada menyimpan burung borak. Raja jin bersedia meminjamkan burung borak kepada Malim Deman dengan  syarat bahwa  Malim Deman harus kawin dengan  anak perempuannya yaitu Puteri Terus Mata. Malim Deman menyanggupi hal ini.

Sesampai  di kayangan didapatinya  Puteri Bungsu akan dikawinkan dengan Mambang Molek. Malim Deman mengalahkan Mambang Molek dalam menyabungayam. Maka timbullah pertikaman antara keduanya.

Mambang Molek terbunuh. Demikianjuga saudara­saudaranya. Sekali lagi Malim Deman dikawinkan dengan Puteri Bungsu. Selang beberapa lama, Malim Deman sekeluarga pun turun ke dunia semula. Perkawinandengan PuteriTerus Mata lalu diadakan. Hatta Malim Deman pun menjadi seorang raja yang sangat bijaksana lagi gagah berani. Dan baginda ketiga laki isteri juga sangat sayang kepada puteranya.

Dikutip dari:  Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik, Liaw Yock Fang, Erlangga, 1991
 
Labels: Cerpen Anak

Thanks for reading Hikayat Malim Deman. Please share...!

0 Comment for "Hikayat Malim Deman"

Back To Top